Sociálny balíček a jeho dopad na verejné financie

Autor: Inštitút zamestnanosti | 19.7.2019 o 12:25 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  476x

Po výmene ministra Kažimíra v kresle ministra financií za ministra Kamenického jestvovali obavy, že v predvolebnom roku sociálny balíček výrazne narastie. Nestalo sa tak, hodnota balíčka zostala na úrovni 500 – 550 miliónov eur.

V prvom rade je to dobrá správa pre stabilitu verejných financií, na druhej strane sa jednotlivé opatrenia sociálneho balíčka do určitej miery opakujú a niektoré sú nové. Napríklad vianočný príspevok tu bol a tento raz je o niečo zvýšený. Samozrejme, je vec názoru, či má byť zvýšený všetkým alebo iba ľuďom s menším dôchodkom a podobne.

Riziko vzhľadom na nedosiahnutie vyrovnaného rozpočtu sa nenapĺňa z pohľadu toho, že by ho ohrozoval sociálny balíček vo výške, v akej bol deklarovaný. Existujú ale ďalšie faktory, ktoré môžu ohroziť vyrovnaný rozpočet. Nielen vnútorné faktory ohrozujú vyrovnané hospodárenie, ale taktiež aj vonkajšie faktory, ako spomalenie rastu vo svete a hlavne u našich hlavných obchodných partnerov. V našom prípade sú to prioritne Nemecko a Európska únia. Môžu nás ovplyvniť aj turbulencie v cenách ropy a iných surovín. Hrozbou zostáva obchodná vojna medzi USA a Čínou alebo vojnový konflikt vo svete. Pokiaľ sa tieto faktory nenaplnia, vyrovnaný rozpočet by nemal byť v zásade ohrozený.

Ak sa pozrieme na opatrenia vlády a v tomto prípade na zníženie daní z príjmu právnických osôb, tak je toto opatrenie určené len pre menšie firmy. Účinnejšie opatrenie by jestvovalo v podobe zníženia daní z príjmu živnostníkov. Podpora živnostníkov takouto formou by bola účinnejšia ako odpustenie niektorých odvodov, čo následne vedie k stavu, že nie sú sociálne poistení na dôchodok.

Benefity zamestnancom boli vládou prisúdené v podobe rôznych rekreačných poukazov a poukazov pre deti. Plusy v dnešnej podobe, resp. v sociálnom balíčku pre obyčajných občanov budú v podobe zníženej DPH na zdravé potraviny, presnejšie na vybraný druh potravín. Pokles cien nebude presne o percento, o aké sa zníži DPH, bude to skôr akýsi kompromis dopytu a ponuky. A je potrebné, aby si spotrebitelia vyžadovali od predajcov zníženie cien. Takýto spôsob je efektívnejší než vysielanie akýchsi cenových hliadok vytvorených z dôchodcov.

Treba si uvedomiť, že nakúpené potraviny treba uvariť a pripraviť, preto je vhodnejšie podporiť stravovacie služby zníženou sadzbou DPH. Bolo by to výhodné pre mnohých, či už by dané opatrenie podporilo domáci turizmus alebo zahraničný. Taktiež sa podporí stravovanie v závodných jedálňach a v neposlednom rade by sa znížila cena obedov v sociálnych zariadeniach pre dôchodcov, ale aj na stredných a vysokých školách. Je to efektívny, jednoduchý a viditeľný spôsob zvýhodnenia.

Naša ústava dáva ústavné právo na vzdelanie všetkým deťom. Žiaľ, niektorí rodičia nedosahujú také príjmy, aby mohli zabezpečiť svojmu dieťaťu jednorazové náklady v septembri na začiatku školského roka. V čase, keď sa kupujú školské pomôcky a platia sa poplatky, je návrh na príspevok 100 eur racionálnou voľbou. Ale treba pripomenúť, že všetky deti pri nástupe v septembri do školy potrebujú približne tú istú sumu. Preto je na mieste uvažovať o príspevku všetkým deťom na základnej škole. Samozrejme, takéto opatrenie by malo veľký dopad na verejné financie.

Pri všetkých sociálnych a predvolebných balíčkoch je akékoľvek zasahovanie do balíčkov, či zrušením, či zúžením opatrenia vždy spájané s vysokými politickými nákladmi. To do zhoršujúcej sa makroekonomickej klímy bude naďalej zvyšovať fiškálne riziká, ktoré v spojení so starnutím populácie narastajú.

Tento článok je súčasťou projektu Politiky zamestnanosti realizovaného Inštitútom zamestnanosti. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP EVS. 2,

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?