Digitálna daň – budúci nástroj zdaňovania EÚ ?

Autor: Inštitút zamestnanosti | 15.8.2019 o 14:37 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  132x

Služby, ktoré nám ponúkajú dnešní digitálni giganti poskytujú svojim používateľom zdarma. Na trhu máme len zopár týchto nadnárodných koncernov a tými sú Facebook, Google, Amazon a Apple. 

Za vyhľadávanie na internete alebo za využívanie sociálnej siete neplatíme nič, z týchto služieb tieto obrovské korporácie nemajú tržby. Príjem dosahujú až z reklám, ktoré nám vyskakujú pri využívaní ich služieb. Tieto príjmy z reklamy tvoria hlavnú časť zisku internetových korporácii. Ale zároveň tento zisk sa generuje v ich vlastnom sídle firmy, čiže Slovensku a ani Európskej únii neplatia žiadne dane.

Európsky spotrebitelia využívajú služby týchto podnikov a preto je na mieste aby sa zdaňoval ich príjem. Otázka, ktorá je dnes na stole znie aký spôsob zdanenia vybrať. Aby sa zachovala férovosť voči ostatným poskytovateľom služieb a zároveň aby sa štátna kasa primerane naplnila.

Zatiaľ jediná krajina v Únii, ktorá sa pokúša zaviesť digitálnu daň je Francúzsko. Využíva princíp odvádzania istého percenta z obratu. Prednedávnom sa na úrovni EÚ rokovalo o možnosti zavedenia celoeurópskej digitálnej dane. Malo sa jednať o zdanenie dát, ktoré by prešli cez hranice Európskej únie. Rokovania dospeli až do bodu vyjednania jednotnej sadzby za GB dát. Proti európskej digitálnej dani, ktorú podporil Európsky parlament a prešla legislatívnym procesom sa postavili niektoré európske krajiny, ako boli Fínsko, Švédsko, Dánsko a Írsko. Pre prijatie spoločnej dane je potrebný spoločný, jednohlasný súhlas všetkých krajín Európskej únie. Spoločná daň by bola efektívnejšia, či už to pri jej vyberaní alebo pri jej spravodlivosti a férovosti. Kvôli tomuto stroskotaniu sa rozhodlo Francúzsko zaviesť vlastnú digitálnu daň. Otázna je reakcia Spojených štátov. Zatiaľ kým prezident Trump obviňuje Francúzsko z protekcionizmu, hrozí Francúzsku odvetnými opatreniami. Na druhej strane dane by sa mali platiť v tej krajine, v ktorej sa vytvára zisk. Keďže európsky spotrebitelia v obrovskej miere vytvárajú zisk týmto digitálnym korporáciám, mali by tieto firmy aj platiť v istej miere daň. Problém nastáva v prípade pokiaľ daň zavádza iba samotné Francúzsko. USA nemôžu uvaliť sankcie iba na Francúzsko, keďže je členom Európskej únie a zároveň nastáva komplikácia pri zdaňovaní digitálneho priestoru medzi napríklad Nemeckom a samotným Francúzskom, pretože tento priestor má trocha iný charakter.

Ambíciu zaviesť digitálnu daň máme aj my na Slovensku a spolu s nami aj ostatné krajiny V4. Otázne je akú podobu bude mať forma zdanenia digitálneho priestoru a aká bude efektivita výberu daní. V každej spoločnosti sa platí daň a je etickou povinnosťou týchto najväčších a najbohatších firiem aby sa podieľali na spoločnom napĺňaní štátnej pokladnice. 

Tento článok je súčasťou projektu Politiky zamestnanosti realizovaného Inštitútom zamestnanosti. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP EVS.

logo projektu

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Maďari za zápas proti Slovensku dostali trest. Zavrú im štadión

Podobne ako Slováci, pozvú na štadión deti.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Priatelia sú preč alebo mŕtvi

Moskvu som po rokoch našla vysvietenú a nedostupnú pre chudobných.


Už ste čítali?